20/06/2014

DIY prirodni sprej protiv komaraca

Leto je sada i zvanično počelo, napolju je toplo, noge i ruke su otkrivene, a kada padne mrak imamo problem sa letećim napastima, tj. komarcima. Reči ne mogu da opišu koliko prezirem komarce, a usput ih i moja koža prezire, pošto na svaki ubod odreaguje veoma burno – mesto uboda mi natekne u proseku do veličine kovanice od 20 dinara. S obzirom na to da očigledno imam neku blažu verziju alergije na ubode komaraca, sredstvo koje ih odbija je meni must-have u torbi svakog letnjeg dana. Ova tema je odavno u mom planu tekstova za blog, ali sam nedavno u dobila pitanje baš o prirodnim sprejevima protiv komaraca, tako da sam odlučila da što pre napišem ovaj tekst.


Iz mog iskustva, jeftiniji kupovni stikovi i sprejevi protiv komaraca ne rade posao. Oni skuplji, poput Autana, su efikasniji. I jedni i drugi sadrže raznorazne hemikalije i agresivne supstance. I jedni i drugi imaju miris koji mi ni malo ne prija. Autan je definitivno preskup za moj studentski novčanik, a čak i kada to ne bi bilo tako, svaki put kad bih ga prsnula po koži kroz glavu bi mi proletele sve one hemikalije sa liste sastojaka. E sad, sastojci kupovnih proizvoda protiv komaraca nisu otrovni, ali na osetljivoj koži neretko izazivaju osipe i iritaciju, a da ni ne razmišljamo o tome šta bi bilo kada bismo ih nedajbože prsnuli u oči ili usta. Iako ovakvi proizvodi nemaju dokazane opasne posledice, ja imam veoma razvijenu svest o tome šta stavljam na svoju kožu, i zbog toga - hvala, ali ne, hvala. Ja radije ne bih. 

U ovom tekstu ću vam navesti nekoliko različitih “recepata” i načina na koje možete kod kuće da napravite potpuno prirodne sprejeve protiv komaraca koji su efikasni, a usput i prijatno mirišu. Kao i obično, neću vam pričati o nečemu što nisam probala i zaključila da je dobro - ove sprejeve sam lično napravila, probala i koristim ih zajedno sa ostatkom porodice.

Baza za sve sprejeve o kojima ću pisati je destilovana voda ili alkohol. Sastojak koji zapravo odbija komarce je neko etarsko ulje, a na kraju se stavlja neko od “neutralnih” ulja - maslinovo, kokosovo, bademovo, jojobino…
  • Medicinski alkohol (ili vodka) služe kao konzervansi, i oni ispare sa kože ubrzo posle nanošenja. Takođe služe tome da dodatno “razvodne” mešavinu, jer bi teže prolazila kroz prskalicu kada bi bila većim delom uljana.
  • Eterično ulje je tu da odbije komarce, a pošto je veoma koncentrovano stavlja ga se svega nekoliko kapi. Miris ovakvih sprejeva će zavisiti od toga koje eterično ulje stavite, jer su ona veoma snažna i tih nekoliko kapi će potpuno preuzeti miris kompletne mešavine.
  • Neutralna ulja se stavljaju da bi razblažila eterična ulja, jer njih ne treba u nerazblaženom stanju nanositi na kožu. Maslinovo, kokosovo, ili koje već hladno ceđeno ulje izaberete, će zadržati eterično ulje dosta dugo na koži, pritom je negujući.

Eterična ulja za koja se zna da su najefikasnija protiv letećih napasti su:

  • eterično ulje lavande,
  • limunskog eukaliptusa,
  • citronele,
  • ruzmarina,
  • matičnjaka,
  • karanfilića,
  • bosiljka… 
Većina ovih ulja, ako ne i sva, su dostupna kod nas i mogu se kupiti u prodavnicama zdrave hrane i apotekama. Ukoliko želite da koristite dva ili više eteričnih ulja, potrudite se da budu unutar iste “porodice” mirisa, odnosno da mirišu slično ili koristite ulja koja znate da volite u kombinaciji. U suprotnom možete napraviti mešavinu čiji vam se miris baš i neće dopasti. Još jedna stvar koja se preporučuje u ovakvim sprejevima je hamamelis (eng. witch hazel), međutim to nigde u Srbiji nisam viđala i ne znam da li može da se nabavi, te ga neću uključiti u ovaj tekst.


Jedan konkretan recept za pravljenje prirodnog spreja protiv komaraca, odnosno onaj koji sam ja iskoristila, sadrži sledeće stvari:
  • destilovana voda
  • medicinski alkohol (70%)
  • eterično ulje lavande
  • eterično ulje ruzmarina
  • devičansko maslinovo ulje
Ja sam imala malu flašu sa prskalicom od 50ml, tako da je to količina spreja koju sam napravila. Koliko stavite vode, toliko stavite i alkohola. Dodajte od 3-5 kapi ulja lavande i isto toliko ulja ruzmarina. Maslinovog ulja stavite na kraju koliko procenite da vam treba, nije ga potrebno mnogo. Promućkajte mešavinu i prskajte! Dosta je naneti sprej na zglobove ruku i noge. 

Ukoliko vam treba veća količina spreja, 500ml ili čak 1l, možda je bolje da koristite sveže i sušene biljke umesto eteričnih ulja, koja znaju biti skupa. Moja mama (koja apsolutno obožava kada je spomenem na blogu) je napravila sprej protiv komaraca u flaši od 500ml, koji koristi prvenstveno za prostor; svako veče naprska okvir vrata od terase ili zavesu, da bi mogla neometano da sedi pored otvorenih vrata. Međutim, to ne znači da se ovakav sprej ne može koristiti i za telo, super je i u te svrhe!

Sastojci koji će vam biti potrebni za ovakvu vrstu spreja:
  • medicinski alkohol (70%)
  • desetak karanfilića
  • jedna grančica svežeg ili sušenog ruzmarina
  • jedna grančica lavande
  • devičansko maslinovo ulje

Bitno je naglasiti da u ovakvom spreju možete koristiti karanfiliće ILI lavandu ILI ruzmarin ILI sve to zajedno, kao što je moja mama uradila. U nedostatku maslinovog ulja može da prođe i bilo koje jestivo ulje, mada su hladno ceđena ulja najbolja za kožu. Što se tiče pripreme, ona je malo drugačija: u alkohol se stave odabrane biljke i ostave se da stoje 3-4 dana, zatim se procede (nije obavezno, ukoliko želite intenzivniji miris možete sve to ostaviti unutra) i na kraju se doda ulje po izboru. Ovaj sprej ima veoma lep miris, po mom mišljenju, a ukoliko volite karanfiliće svideće se i vama!

Ako napravite neki od ovih sprejeva, pošaljite mi slike preko stranice na Fejsbuku i napišite mi utiske!


No comments:

Post a Comment